Friday, July 1, 2011

cara jawab mcq ada negative marking

assalamua'laikum wbt...
alhamdulillah remedial o&g dah berlalu,
walau apa pun keputusannya semoga itu lah yg terbaik untuk diriku.

before aku start remedial dan sehari sebelum exam remedial o&g,
aku minta pertolongan dari seorang sahabatku yasmin ilyas untuk tunjukkan aku cara2 jawab mcq. sebab dah 3 kali aku gagal mcq o&g.

berikut adalah cara2 jawab, ditulis untuk rujukan bagi aku dan siapa2 yang turut memerlukannya.

1. jawab semua soalan yang CONFIDENT sahaja untuk 1st round.
2. sambil tu yang mana tak tahu sila pangkah awal2
3. n yang mana 50-50 sila tanda bulat.
4. kalau daripada 5 stem, tahu 2 sahaja, jawab 2 tu je. lagi 3 sila tinggal.
5. kalau tahu 3, boleh lah nak attempt lagi 2. tp semalam aku attempt 1 je. yg rasa2 60% betul.
6. kalau tak ada idea langsung untuk soalan tu, aku nasihatkan jangan attempt. tp kalau nak attempt gak, attempt lah either semua true or semua false. ikut instinct, pesan yas.
7. habis jawab semua soalan (untuk 0&g ada 30), sila kira berapa markah yang akan dapat jika jwb yg confident sahaja.
8. then tengok balik yang telah dibulat. kalau jawab, n salah, berapa negative marking dpt. make sure jangan disebabkan negative marking, kita fail. kalau kira jawab semua yang bulat menyebabkan markah kita akan jadi boderline between lulus dan gagal, jangan jawab semua, aim kita nak berapa markah yang paling rendah.
9. yang paling penting untuk MCQ, jangan jawab semua.

menjawab mcq selama 1 jam, dan membuat keputusan yang yakin dan separuh yakin bagaikan sedang merawat pesakit dlm tempoh kecemasan. setiap tindakan yang diambil akan memberi impak kepada pesakit yang dirawat.

semoga aku menjadi dr. yang bertanya apabila tidak tahu dan berusaha menuntut ilmu dengan lebih mendalam untuk dipraktikkan kelak.

1 more year to go aiman mardhiyyah.
insyaAllah you can do it.

terima kasih untuk umi abah, keluarga, dan sahabat2 yang menyokong dan mendoakan saya sepenuh hati kalian...

No comments: